Norsk fotograf med blikk for det britiske

Fotograf Nina Rangøy i LondonFotograf Nina Rangøy har bodd 30 år i Storbritannia. Nå kommer hun til Oslo med utstillingen "Being British". Her er hun fotografert i St. James´ Park i London. Foto: Trine Andersen

Sist oppdatert 1. september 2019

Fotograf Nina Rangøy har i år bodd i Storbritannia i 30 år. Det markerer hun med en utstilling om det britiske. Utstillingen «Being British» i Fotografiens Hus i Oslo.

– Jeg tar for meg ulike personligheter som gjennom hvordan de er kledd viser tilhørighet, klasse, ståsted eller protest, sier Rangøy.

Hun flyttet til London i 1989 og har siden frilanset for blant annet en rekke store skandinaviske medier som VG, Dagens Næringsliv, Aftenposten, NTB scanpix, Expressen og Dagens Nyheter.

– Da 30-årsjubileet nærmet seg, hadde jeg lyst til å markere det, og etter hvert kom ideen om å ta for meg ikoniske personligheter som representerer Storbritannia, sier Rangøy til britiskpolitikk.no.

Eton Boy - portrett foto

Eton Boy – Ivan Sebag Montefiore. Foto: Nina Rangøy.

Levende tradisjon

Hun satte opp en liste over hvem hun ville fotografere. Lista kom lett, forteller hun. Og de er der selvfølgelig både Eton-gutten, jenta i skoleuniform, skredderen fra Saville Row, The Chelsea Pensioner i sin flotte røde uniform, bobbyen, den ihuga rojalisten, polospilleren, revejegeren, fotballsupporteren og en av de hattekledde kvinnene på Storbritannias mest prestisjefylte hesteveddeløp – Royal Ascot.

Rangøy har også fotografert en punker, en goth, en drag-queen og en Pearly Queen. Sistnevnte er kanskje ikke så kjent her hjemme, men pearlies er en tradisjon i arbeiderklassen der en Pearly Queen eller King er dekorert fra topp til tå i perlemorsknapper (se bildet) og vier sin tid til innsamling av penger til veldedige formål.

Pearly Queen London. Foto: Nina Rangøy.

Pearly Queen – Phyllis Broadbent. Foto: Nina Rangøy

-Kriteriet har vært at personene jeg fotograferte var fra miljøer jeg har møtt i arbeidet mitt, og at de er en del av en levende tradisjon. Mange av dem ser ut som om de hører til i fortiden, blant annet en vintage gentleman jeg har med på utstillingen. Tony Warren, eller Mr.Bunny fra Cambridge, kler seg som en engelsk gentleman 365 dager i året. Han har 5.423 følgere på Instagram der han daglig viser fram sin samling av vintageklær fra 20-, 30- og 40-årene, sier Rangøy.

Lang prosess

Hun har jobbet i halvannet år med utstillingen. Det som har tatt mest tid er å få ja fra dem hun ønsket å fotografere.

-Jeg har virkelig brukt hele nettverket mitt, og har gjort mye research. Jeg ville blant annet ha med en dørvakt i en flott uniform, og ville veldig gjerne fotografere dørvakten på hotellet Claridge´s. Han er en legendarisk fyr, virkelig en personlighet, og han sa ja med en gang. Men jeg har jo lært meg til at selv om en ansatt sier ja på egne vegne er det ikke fritt fram, jeg må også ha godkjennelse fra sjefen. Markedssjefen på Claridge´s sa ja, men sjefen hans igjen sa nei, sier Rangøy.

Heller ikke på hotellet Savoy ble det ja, til tross for at Nina kjente markedssjefen der.

-Jeg endte med å ta bilde av Mark Lord, som er Head Beadle på Burlington Arcade. Det viste seg å være et lykketreff. Han var en fantastisk fyr, som tok meg med til mesterskredderen Keith Levitt hos Savile Rows eldste skredderforretning Henry Poole. Bildet av Levitt er blitt et av mine favorittportretter, sier Rangøy.

Utstillingen i Fotografiens Hus kommer til å bestå av 18 bilder, åtte av dem så store som 80 x 120 centimenter. Utstillingen åpnes av den britiske ambassadøren i Norge, Richard Wood, og står fram til 1.september. «Being British» er Nina Rangøys første soloutstilling.

trine@britiskpolitikk.no