Ibsen på norsk gjorde stor suksess på Coronet-teatret i Notting Hill i London tidligere i høst. Nå er både Alan Lucien Øyen, Kåre Conradi og Hermine Svortevik Oen nominert til en britisk teaterpris.
De tre er nominert til en Offies-pris – The OffWestEnd Theatre Awards for oppsetningen av Vildanden. Conradi er nominert for beste hovedrolle (Hjalmar), Svortevik Oen for beste medspiller (rollen som Hedvig) og Øyen for beste regi.
Vildanden ble spilt på Coronet-teatret fra 18.oktober til 2.november i år. Oppsetningen er en samarbeidsproduksjon mellom Ibsenkompaniet og Den Nationale Scene i Bergen, der det skal spilles fra januar neste år.
Fjerde gang
Det var fjerde gang Kåre Conradi brakte en Ibsen-forestilling til Coronet-teatret i London.
Samarbeidet med The Coronet startet med et gjestespill. Conradi klarte å overbevise Nationaltheatret om at Lille Eyolf, som han da spilte i sammen med Pia Tjelta, absolutt burde vises også i London. Dermed kom det i 2018 på plass et samarbeid mellom Nationaltheatret, Ibsenkompaniet og Coronet.
Nå ble Lille Eyolf bare spilt fire ganger i London – på norsk – og fikk strålende kritikker i blant annet The Guardian. Avisens anmelder Michael Billington skrev at noen burde invitere teamet tilbake til en utvidet Ibsen-seong.
I 2019 var det så klart for Fruen fra havet. Denne gang helt i regi av Ibsenkompaniet, og en oppsetning slik Conradi drømte om – med norske og engelske skuespillere – og norsk og engelsk på scenen. Det gikk også både på engelsk og norsk i De døde våkner som Ibsenkompaniet satt opp på Coronet i 2022. Med Vildanden var det igjen bare norsk som snakkes på scenen – med teksting på engelsk på veggene.
Autentisk
Kåre Conradi startet The Norwegian Ibsen Company i 2012 og har bygd det gradvis opp.
«Målet er ved hjelp av kremen av norske teatertalenter å sette opp Ibsens arbeider både på norsk og engelsk og skape en teater-bro mellom resten av verden og Ibsens hjemland,» står det på hjemmesiden til kompaniet.
–Det er noen som sier, at så gøy at du gjøre dette, nå skal du få Ibsen ut i verden. Men han er jo der. Det handler ikke om det. Det handler om den stoltheten som jeg synes vi burde har mer av. Et mål med kompaniet er å ha med dyktige folk som kjenner til Ibsen. Se på Bjørn Skagestad, som er med i Vildanden. Han gjør nå sin fjerde Vildanden-produksjon, sa Conradi i et intervju med britiskpolitikk.no før avgang til London tidligere i år. Vi var da så heldig å være til stede på de siste prøvene i Oslo før London ventet.
Fakta om Vildanden
- Skuespill av Henrik Ibsen
- Drama om familien Ekdal, Hjalmar, Gina og den 14 årige datteren Hedvig
- Hadde verdenspremiere 9. januar 1885 på Den Nationale Scene i Bergen
- Fra stykket stammer det kjente sitatet: Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme.
Melodiøst
Anda Winters er teatersjef ved Coronet-teatret i London. Hun sier dette om at Vildanden ble satt opp på norsk for et britisk publikum:
–Det er noe helt spesielt å oppleve et skuespill på originalspråket. På mange måter er det en helt annerledes opplevelse. Melodien og rytmen i språket gir en innsikt i hva dramatikeren har tenkt. Språk skapes av sine omgivelser, og du får en annen følelse av kulde, de lange vintrene, mørke, på norsk enn du får på engelsk. Norsk er et så melodiøst språk, skriver Winters i en epost til britiskpolitikk.no.
–Jeg tror vårt publikum er sulten etter noe nytt, men de har også en dyp kjærlighet og respekt for det klassiske, så på denne måten håper jeg vi svarer på begge deler, skriver Winters videre.
Døråpner
Kåre Conradi har alltid følt en sterk tilhørighet til Storbritannia.
-Jeg har alltid sett på det som den ultimate drømmen å spille på en britisk scene. Jeg har ønsket meg det mer enn Hollywood og alt det der, sier Conradi
Da kompaniet hans gjestet Coronet med De døde våkner var han ikke med selv. Da hadde Øystein Røger hovedrollen som billedhuggeren Arnold Rubek.
–Det er fint å kunne være en døråpner for at andre skal kunne komme over og spille i London. Og som teatersjef har jeg hatt i bakhodet at jeg ikke skal sette meg selv i hovedrollen. Dette handler om så mye annet. Hovedgrunnen til at jeg er med i Vildanden er at Alan ønsket det, og at tre store regissører jeg har tillit til har sagt at jeg bør spille rollen som Hjalmar, sier Conradi.
Det er også en stund siden han hadde hatt en stor dramatisk rolle.
-Når jeg står på scenen merker jeg hvorfor jeg driver med dette – ønsket om å få en god historie over scenekanten til folk. Ønsket om å vise et menneske som er helt levende, og som folk kan tenke: der kunne jeg vært, sånn er jeg. Det er jo hovedgrunnen til å drive med dette.
Løgner
At det ble Vildanden er regissør Alan Lucien Øyens valg:
– Det er kanskje Ibsens mest personlige stykke. Det handler om løgnene vi forteller oss selv for å takle hverdagen. Det er så universelt, og snakker om oss i dag også. Samtidig så er det det mest mystiske skuespillet. Det er vanskelig å pinpointe moralen, alle har rett og alle har feil.
For Øyen er det første gang han setter opp et Ibsen-stykke. Hvordan har det vært?
-Det er hundre prosent ydmykhet. Jeg er veldig glad for å få være med Ibsenkompaniet. Det er stas, sier Øyen.