Fruen fra havet har gått i land i Notting Hill

Øystein Røger, Pia Tjelta og Kåre Conradi foran teatret i Notting Hill der "The Lady from the Sea" skal spilles. FotoØystein Røger, Pia Tjelta og Kåre Conradi foran teatret i Notting Hill der "The Lady from the Sea" nå spilles. Alle foto: Trine Andersen

Sist oppdatert 27. februar 2019

Kåre Conradi har klart det nesten umulige, å få satt opp et stykke med sitt eget teaterkompani på et teater i London. I Ibsens «The Lady from the Sea», som spilles på Print Room at the Coronet helt fram til 9.mars snakkes det både norsk og engelsk.

Fra Norge har Conradi med seg skuespillerne Pia Tjelta og Øystein Røger, i tillegg til at han spiller selv. Og i registolen sitter en av Norges beste regissører, Marit Moum Aune.

På scenen står også fire engelske skuespillere, og replikkene går både på engelsk og norsk.

-Jeg tror det blir veldig snålt, men også ganske logisk. For alle kjenner vi jo noen som er multispråklige og da går språket litt på tvers, sier Moum Aune.

Pia Tjelta, regissør Marit Moum Aune og Kåre Conradi i prøvesalen i London Foto

Pia Tjelta, regissør Marit Moum Aune og Kåre Conradi i prøvesalen i teatret i London.

130-årsjubileum

Kåre Conradi startet The Norwegian Ibsen Company i 2012, og har bygd det gradvis opp. «The Lady from the Sea» – er kompaniets første store produksjon i London, finansiert 50/50 av Ibsenkompaniet og Print Room at the Coronet.

– Jeg har lenge hatt lyst til å spille mer Ibsen i utlandet med norske skuespillere, sier Conradi når vi møter ham i London.

Conradi tok kontakt med med teatret i Notting Hill for to år siden, og fikk til et samarbeid, i første omgang om to Ibsen-produksjoner. Først ute var et gjestespill i fjor med «Lille Eyolf» – en forestilling Pia Tjelta og Kåre Conradi har hatt stor suksess med på Nationaltheatret her hjemme. Det fikk også strålende kritikker i London, blant annet i The Guardian.

– Noen burde invitere dette teamet tilbake for å gi oss en utvidet Ibsen-sesong, skrev avisens anerkjente anmelder Michael Billington, og mente det eneste som trakk ned var at forestillingen bare ble spilt noen få dager.

– «Lille Eyolf» ble bare spilt i fire dager, og er en form for teaser for oss, sier Conradi.

At valget nå falt på «Fruen fra havet» – eller «The Lady from the Sea» – skyldes blant annet at det i år er 130 år siden premieren.

– Jeg har også alltid likt stykket, sier Conradi.

Kåre Conradi gleder seg stort over å få spille Ibsen i London.

Glad i det britiske

I oppsetningen er det tospråklige løst ved at Wangel-familien er engelsk og fruen er norsk. Han er britisk lege som jobber i Norge. Etter at kona dør møter han fruen fra havet, og gifter seg med henne.

-Det to-språklige, er som et familieselskap hjemme hos meg. Jeg er vokst opp med engelsk i familien. Onkelen min var britisk, alle fetterne og kusinene mine var britiske. Så dette har vært familieselskapene mine. For meg er det derfor helt naturlig at det snakkes både engelsk og norsk om hverandre, sier Conradi.

Han har alltid følt en sterk tilhørighet til Storbritannia.

-Jeg har alltid sett på det som den ultimate drømmen å spille på en britisk scene. Jeg har ønsket meg det mer enn Hollywood og alt det der. I britisk teater tar de teksten på alvor. Det er det jeg liker. Teksten og ordet står i sentrum. Det ligger i selve fundamentet fra Shakespeares tid. Samtidig som det ofte kobles med denne britiske, underfundige humoren, sier Conradi.

Mange på audition

Da de britiske skuespillerne skulle velges, arrangerte Kåre Conradi og Marit Moum Aune en audtion. Og det kom mange, også godt etablerte skuespillere.

– Det kom så mange flinke folk på audition. Det er vanskelig for oss å skjønne hvor mange det er om beinet her i London. Vi sliter for karrien vår, men det de driver med her borte er en helt annen skål, sier Marit Moum Aune.

Britiske skuespillere går fra jobb til jobb. I motsetning til i Norge har ikke teatrene faste ensembler, og selv mange svært erfarne og gode skuespillere går uten arbeid i lange perioder av gangen.

Her er Print Rooms egen video om forestillingen.

-Det er mange fantastiske skuespillere her, men til og med fantastiske skuespillere går uten jobber. Det er ille, sier Moum Aune.

Blant dem som kom på audition, og som sikret seg en rolle, var unge Molly Windsor. Hun vant i fjor vant TV-prisen BAFTA for beste kvinnelige hovedrolle for miniserien «Three Girls», en pris hun vant i konkurranse med blant andre Clair Foy for «The Crown».

Både Molly Windsor og Edward Ashley får sin teaterdebut i «The Lady from the Sea». Begge får stemmeundervisning av erfarne Øystein Røger. For selv om de to er svært gode skuespillere, som kan skape magiske øyeblikk – noe jeg selv fikk erfare da jeg overvar prøvene – må de lære seg teatrets teknikker – å snakke så det høres på siste rad.

– Dette blir deres teaterskole. Vi har som ambisjon at de skal bli store teaterskuespillere, sier Moum Aune.

Kåre Conradi og Marit Moum Aune i prøvesal. Foto

Marit Moum Aune instruerer Kåre Conradi under prøvene på «The Lady from the Sea». I bakgrunnen en av de engelske skuespillerne, Edward Ashley.

Ibsen populær

Henrik Ibsen spilles stadig på scener verden over, og er også mye spilt i London. Denne våren skal blant annet «Rosmersholm» spilles på Duke of York´s Theatre i West End og på National Theatre spinner den kjente dramatikeren David Hare videre på «Peer Gynt» i oppsetningen «Peter Gynt».

– Paradokset er jo at denne gamle forfatteren fortsatt er døråpneren til kunstverdenen ute. Det er fortsatt en sterk interesse for Ibsen internasjonalt, sier Moum Aune, og får anerkjennende nikk fra Kåre Conradi.

Conradi har brukt svært mye tid og mange penger av egen lomme på hjertebarnet sitt – The Norwegian Ibsen Company.

– Målet er ved hjelp av kremen av norske teatertalenter å sette opp Ibsens arbeider både på norsk og engelsk og skape en teater-bro mellom resten av verden og Ibsens hjemland, står det på hjemmesiden til kompaniet.

-Jeg er så heldig å ha hobbyen min som jobb, og er så priviligert at jeg får være fast ansatt på Nationaltheatret. Det gjør at jeg kan tillate meg å jobbe med et hjertebarn som dette. Selv om jeg bruker penger på det istedet for å få penger, har jeg faktisk mulighet til det. Det er ikke alle som har sjanse til det. Jeg er også så heldig å ha med meg to dedikerte støttespillere i C Ludens Ringnes Stiftelse og Marit Mohn. Uten disse to hadde ikke Fruen kommet seg ut mot havet, sier Conradi.

-Jeg er så stolt av Kåre. Å starte et eget Ibsenkompani, er ikke noe en bare gjør med venstrehånda. Det ligger mange års arbeid og pasjon bak dette. Vi kommer til dekket bord, sier Pia Tjelta, som har hovedrollen som Ellida Wangel i oppsetningen i London.

Viking-kjendis

Kåre Conradi er blitt kjendis også i Storbritannia etter rollen som Orm i «Vikingane» – som på engelsk har fått tittelen «Norsemen».

-Jeg blir stoppet på gata, og folk vil ta selfie av meg på puben. Det er helt merkelig, men moro også, sier Kåre Conradi, som nok kan regne med at det kommer folk for å se «The Lady from the Sea» fordi de er spente på å se denne underlige vikingen.

Trekke publikum kommer nok også Adrian Rawlins, som spiller doktor Wangel, til å gjøre. Harry Potter-fansen er mange, og Rawlins spiller Harrys far James i Harry Potter-filmene.

«The Lady from the Sea» har premiere 13. februar, og spilles fram til 9. mars. Før det ble det spilt fire prøveforestillinger. Det jobbes også med å få forestillingen til Norge.

– Vi er i kontinuerlig diskusjon med mulige spillesteder og noen invitasjoner tikker inn. Dette handler også om penger, men målet er at vi skal reise med denne oppsetningen både i Norge og andre land, sier Kåre Conradi.

Fakta om «Fruen fra havet»

  • Skuespill av Henrik Ibsen, hadde premiere i 1888
  • Engelsk tittel: «The Lady from the Sea»
  • Skal spilles på teatret Print Room at the Coronet i Notting Hill i London fra 8.februar
  • Forestillingen er et samarbeidsprosjekt mellom Print Room og The Norwegian Ibsen Company
  • Regissør: Marit Moum Aune
  • Ny musikk av Nils Petter Molvær
  • Skuespillere: Pia Tjelta – Ellida Wangel
    Adrian Rawlins – Doktor Wangel
    Edward Ashley – Lyngstrand
    Kåre Conradi – Arnholm
    Øystein Røger – The Stranger
    Molly Windsor – Hilde
    Marina Bye – Bolette

Avisa The Guardian besøkte teamet bak «The Lady from the Sea» i Oslo under de første prøvene før avgang til London. Se artikkelen her.

trine@britiskpolitikk.no