Gir grønt lys for omstridt lyntog-prosjekt

Boris Johnson i ParlamentetStatsminister Boris Johnson orienterte Parlamentet om at han har gitt grønt lys for det gigantiske lyntogprosjektet. Foto: Uk Parliament/Jessica Taylor

Den britiske regjeringen vil bygge jernbaner for lyntog mellom London og nordengelske storbyer som Birmingham, Manchester og Leeds. Det såkalte HS2-nettet skal stå ferdig senest i 2031 og vil koste godt over 100 milliarder pund eller 1.200 milliarder kroner.

Av Trond Børrehaug Hansen

Statsminister Boris Johnson sa tirsdag i Underhuset at regjeringen gir grønt lys for prosjektet. Han tilføyde at han vil utnevne en egen HS2-minister, som får ansvar for at kostnadene ikke kommer helt ut av kontroll.

HS2 er, som navnet tilsier, det andre britiske prosjektet for høyhastighetstog. Det første, HS1, forbinder London med munningen av Kanaltunnelen på den engelske sørkysten.

Først lansert i 2009

Men HS2-prosjektet har vært sterkt omstridt helt siden det først ble lansert i 2009. Nå som brexit-striden er over, kan togkrangelen komme til å blusse opp igjen for fullt.

Tilhengerne av HS2 peker på at når banenettet står ferdig, vil tog med hastigheter på opp til 360 kilometer i timen forbinde London med de nordengelske storbyene. Togene skal være elektrisk drevne, og vil dermed i seg selv være tilnærmet forurensningsfrie.

Togene vil også avlaste det sterkt trafikkerte hovedveinettet. Dermed vil lastebilselskaper og privatbilister indirekte også dra nytte av HS2, ettersom det blir bedre plass på veiene, mener regjeringen.

Skader

Men prosjektets kritikere sier HS2 vil medføre enorme inngrep i naturen, som ikke står i forhold til prosjektets nytteverdi. De peker også på at kjørestrømmen til togene må produseres i kraftverk som i seg selv kan være miljøbelastende.

-Den grunnleggende nytten oppveier for økte kostnader, sa statsminister Johnson i sin kunngjøring. Men avisen Telegraph spår at beslutningen om å bygge HS2 vil skape splittelse innad i Johnsons konservative parti og blant dets parlamentarikere.

Det fins mange skeptikere også i andre partier. Disse frykter at HS2 ikke vil skape vekst og velstand i Nord-England, men i stedet suge enda mer penger, arbeidskraft og byggevirksomhet til London og pressområdene i sør, skriver den økonomiske tankesmia New Economics Foundation.